Så skapar du mässans bästa monter
Skapa mässans bästa monter med 4 faser som hjälper dig att hålla fokus på ditt mål.
Uppstartsfasen:
- Var ute i god tid – planera ditt mässdeltagande gärna 10-12 månader innan mässan går av stapeln. Det ger dig ekonomiska fördelar och det är även bättre för miljön då vi kan producera montern effektivt. Men få inte panik om du just nu planerar en mässa som börjar om 1-2 månader – vi hjälper dig. Första gången du ställer ut på en mässa kan det vara svårt att ha koll på tiden det tar att planera en monter, det har vi stor förståelse för.
- Involvera en samarbetspartner tidigt och få hjälp med allt från mässbeställningar till design. Det är speciellt viktigt när du ställer ut på en mässa utomlands. Då krävs det alltid mer projekthantering i god tid gällande godkännanden för höjdbyggnationer, ansökningar m.m.
- Ta beslut om budget. Sätt en budget som matchar förväntningarna som ni har på mässan. Ta även med kringkostnader om ni har hand om byggnationen på egen hand. Kringkostnader är t.ex. avgift för höjdbyggnation, belysning, monterväggar, matta, inbjudningar, dryck och mat m.m.
Planeringsfasen:
- När du börjar planera mässmontern så är det bra att tänka flöden – varifrån kommer människorna och hur vill du att de rör sig i montern? Fundera också över om du behöver dela upp montern i olika sektioner.
- Sätt upp tydliga deadlines. Om du använder oss eller någon annan partner för din mässmonter så sätter vi era viktiga deadlines tillsammans. Varför deadlines? För att undvika dyra nödlösningar mot slutet. När allt material är producerat återstår nämligen kvalitetskontroll, packning och frakt. Det kan behöva utföras dagar, ibland veckor, innan mässan startar.
- Anpassa produktutbudet till monterns storlek. Ta hänsyn till hur många ni är som kommer att jobba i montern, för att den ska kännas välkomnande och inte för trång att vistas i.
SlutspurtSFASEN:
- Medan din monter produceras är det dags att marknadsföra mässdeltagandet. Har ni dragplåster som seminarium, tävlingar, VIP-inbjudningar eller liknande så kan det locka era besökare att komma.
- Personal som ska jobba i montern behöver veta om era förväntningar och förhoppningar på mässan. Det ger tydlighet och bra förutsättningar att lyckas med mässdagarna.
- Ha en röd tråd i allt från inbjudningar till monterdesign och uppföljning av leads. Det ger varumärket tydlighet och gör det enkelt för besökaren att komma ihåg er.
UPPFÖLJNINGSFASEN:
- Gå igenom vad som var lyckat och vad som var mindre lyckat för att ha ett bra underlag att utgå från till er nästa mässa.
Lycka till med årets mässor önskar vi på Ratius! Välkommen att höra av dig om du önskar hjälp med er nästa mässa.
Tips! Ladda ner listan för att komma ihåg de allra viktigaste steget mot en lyckad mässmonter – Så skapar du mässans bästa monter – pdf.
Önskar du fler tips eller hjälp med er nästa mässa eller event?
Välkommen att kontakta oss på Ratius – vi har lång erfarenhet av att designa, bygga och leverera montrar i såväl Sverige som i andra länder. Tillsammans skapar vi er nästa monter och ger er all kunskap som behövs för ett lyckat deltagande på mässan.
Stick ut på nästa mässa!
Ratius skapar kreativa, funktionella miljöer som gör det möjligt för människor att mötas både nationellt och internationellt. Vi erbjuder allt från mässmontrar, monterdesign, utställningar och monterbyggnation till roadshows, event och grafisk profilering av ditt varumärke. Vi har vunnit designpriset ”Årets monter” i olika kategorier vid ett flertal tillfällen. Läs mer om monterdesign och monterbyggnation.
FLER NYHETER
Hos Ratius handlar varje projekt om samarbete och tillit. Vår styrka ligger i teamet som tar er från första idé till färdig leverans.
Vi är nominerade till Monitor AudioVisual Award 2024 för vårt jobb med Bosch Rexroth Forum. Rösta gärna på oss!
Niclas Pärni ansluter till Ratius och tar rollen som ny affärschef. I sin roll som affärschef kommer Niclas att leda vår övergripande tillväxtstrategi.