Scroll Top

5 tips för ett lyckat mäss- & eventdeltagande

Avgörande faktorer för ett lyckat deltagande på mässor, events och utställningar

Vi har lång erfarenhet av att hjälpa företag att synas på både mässor i Sverige och på internationella mässor. Vi stöttar ert företag hela vägen i kanske den största investeringen för året och då är det av stor vikt att satsningen ger exakt det ni önskar och att projektet är genomtänkt från den första tanken på monterns design till den sista personen som lämnar mässgolvet för dagen. Därför ger vi här några enkla tips för att lyckas med mässan, utställningen eller eventet.

Maximera effekten av ert mässdeltagande

Att delta i en mässa är en fantastisk möjlighet att stärka varumärket, skapa nya affärskontakter och presentera era produkter eller tjänster för en relevant målgrupp. Men för att verkligen få ut något av ert deltagande krävs både planering och eftertanke. En lyckad mässatsning handlar inte bara om att boka en plats och ställa upp en monter, det gäller att ha en tydlig strategi och att tänka på alla detaljer som påverkar ert genomslag.

5 tips för en lyckad mässa:

1. Planering är A & O

Planera ert deltagande i god tid (om det går!), det ger bra förutsättningar för att få montern/utställningen precis som ni önskar och det är ofta mer kostnadseffektivt att vara ute i god tid.

2. Mål med mässan, utställningen eller eventet

Varför ska ni vara med på mässan? Svaret ger både er och oss en tydlighet i projektet. Önskar ni en monter för lansering av en helt ny produkt? Eller en monter som ska bygga ett starkare varumärke? Med tydliga mål ökar chansen till riktigt bra resultat.  

3. Sprid att ni ska vara med på mässan

På webb, sociala medier, nyhetsbrev, på kontoret och i möten med kunder. Låt kreativiteten flöda! Bjud in befintliga kunder till mässan och bygg en buzz kring ert mässdeltagande för att redan innan mässan locka till besök.

4. Välj personal med omsorg

Välj gärna ut personer som tycker om att socialisera och som är slipade på att bygga relationer. Gärna utåtriktade personer som fångar upp intressenter och gillar att knyta nya kontakter på mässgolvet. Det är en viktig del i er framgång på mässan, att ge tydliga uppgifter för varje person som ska jobba i montern är också en framgångsfaktor.

5. Reflektera och utvärdera

Ta väl hand om alla leads efter mässan. Skriv ner interna reflektion av deltagandet på mässan/eventet och utvärdera för att veta hur den samlade upplevelsen var inför ert nästa deltagande! Vad fungerade bra och vad var mindre bra?

En genomtänkt strategi ger resultat

Att delta i en mässa är en investering i både tid och resurser och med rätt strategi kan det bli en av era mest lönsamma marknadsföringsinsatser. Genom att förbereda er noggrant, skapa en inbjudande monter, engagera besökarna på plats och följa upp kontakterna efteråt, ökar ni chansen att nå era affärsmål. Kom ihåg att mässor handlar lika mycket om relationer som om affärer. Därför kan en positiv upplevelse i er monter leda till värdefulla samarbeten långt efter att mässan är över.

Önskar du fler tips eller hjälp med er nästa mässa eller event?

Välkommen att kontakta oss på Ratius – vi har lång erfarenhet av att designa, bygga och leverera montrar i såväl Sverige som i andra länder. Tillsammans skapar vi er nästa monter och ger er all kunskap som behövs för ett lyckat deltagande på mässan.

Stick ut på nästa mässa!

Ratius skapar kreativa, funktionella miljöer som gör det möjligt för människor att mötas både nationellt och internationellt. Vi erbjuder allt från mässmontrar, monterdesign, utställningar och monterbyggnation till roadshows, event och grafisk profilering av ditt varumärke. Vi har vunnit designpriset ”Årets monter” i olika kategorier vid ett flertal tillfällen. Läs mer om monterdesign och monterbyggnation.

FLER NYHETER

Relaterade inlägg

Preferenser
Denna integritetspolicy anger typ, omfattning och ändamål med insamlandet, behandlingen och användningen av de personuppgifter som du väljer att dela med dig av när du kommunicerar med oss via telefon, epost och brev samt när du besöker RATIUS hemsida www.ratius.se (nedan”hemsidan”). Observera att det inte är ett krav att du lämnar ut personuppgifter för att du ska kunna använda vår hemsida.